Friday, September 09, 2005

Kempen seminggu satu majlis ilmu. Paling kurang.

-Tahun ini kita azam, "Aku pasti dapatkan kau Lailatulqadar"-

Bersemangat sungguh. Pembentangan ilmu di masjid Al-Irsyad MMU, Menyingkap rahsia kesucian bulan Rejab, Syaaban dan Ramadhan; Konflik Antara Bid'ah dan Sunnah. Begitulah lebih kurang tajuknya. Sebelum majlis itu, tajuknya saja sudah membayangkan kepada aku betapa intelektualnya initipadi yang bakal diterjemah dan dikupas nanti. Melibatkan benda-benda bid'ah ni bukan main-main, perkataan bid'ah itu sahaja bisa menggetarkan suasana sensitivi di kalangan rakyat jelata Malaysia yang beragama Islam. Dibentangkan oleh Ust (kapten) Zainal.

Kesimpulannya, mari kita baca cerita di bawah.

[Ust sedang menerangkan perkara-perkara bid'ah dalam sebuah majlis, tiba-tiba seorang anak murid mencelah]

" Ustaz, Atuk saya dulu buat benda ni."

"Mmg atuk awak buat...tapi Rasulullah tak buat"

"Tapi ustaz, mmg atuk saya pernah buat benda ni. Takkan salah kot ustaz."

"Mmg atuk awak buat...tapi Rasulullah tak pernah buat."

"Tapi mmg atuk saya pernah buat...."

"Saya cerita apa yang Rasulullah buat...bukan apa yang atuk awak buat!"

p/s- Perkara ke 3, Ilmu dan Zikir. Usahakan.

No comments: