Sunday, December 12, 2004

Saya dan Greenday

Di Malaysia, atau mungkin di Kedah sahaja, kekadang jenama barang itu disalahmaksudkan dengan jenis barangan. Sebagai contoh jenama Pampers digunakan sebagai ganti nama kepada lampin pakai buang. Padahal Pampers itu hanyalah jenama biasa seperti juga nama-nama lain. Kodak juga mendapat keistimewaan begitu. Mungkin juga kerana Kodak adalah nama lama dalam arena pengimejan. Seringkali orang menggunakan Kodak sebagai ganti nama filem untuk kamera.

"Tolong belikan saya Kodak." Tidak bermaksud orang itu menyuruh anda membeli filem kamera berjenama Kodak. Anda boleh juga beli Fujifilm,Agfa atau lain-lain. Begitulah.

Kawan saya yg mengikuti kursus pengajian nautikal, semasa sesi amalinya berpeluang untuk belayar bersama seorang kapten dari Filipina. Dan dia pernah menerima ayat seperti ini -

"Please Xerox this document for me.."

Xerox, adalah nama besar dalam industri salinan foto. Photostat. Jadi ayat di atas boleh diterjemah sbg - "Tolong fotostat dokumen ini utk saya.."

Hebatkan teknik pemasaran dan kekuatan jenama syarikat-syarikat ini. Saya terbayang jika suatu hari nanti saya menghasilkan jenama komputer sendiri, dan seorang anak meminta bapanya sebuah komputer, maka ayat ini akan terkeluar.

"Dad, I want Aben..."

*******************************************

"Ma, meh nak bagitau muzik yang sesuai utk dengar pagi-pagi"

"......"

Pagi tadi, sewaktu memandu kereta menemani mak saya membeli barang dapur, saya cadangkan satu lagu (satu album sebenarnya) utk didengari pada pagi hari. Saya bukakan muzik Greenday, album Nimrod.

"Huh... *********** jiwa"

Saya lupa perkataan apa yg digunakan, tp perkataan itu memang menceritakan perasaan mama. Ohh, dalam byk-byk band, album Nimrod yg satu ini memang memuaskan hati saya sebagai seorang pengguna. Sangat-sangat dan tersangat puas hati. Sudah hampir 6 thn kaset ini berada dalam simpanan saya. Masih dalam keadaan baik. Sebenarnya transisi penggunaan media daripada kaset ke cakera padat agak menyisihkan koleksi kaset saya yang dulu-dulu daripada mendapat perhatian. Pagi tadi saya bukak balik. Sentimental value ni.

Saya belinya masa di tingkatan 2. Sangat suka sampai sekarang. Rasanya antara band yg paling saya suka 'riff' nya. Inilah. Greenday - Nimrod. Mungkin korang pernah dengar lagu 'Hitchin A ride' dan 'Time of your life'. Dalam album inilah lagu-lagu itu berada.

Pernah pinjam Off the Deep End (Weird Al Yankovic) drp Faisal, tp tak pernah suka. Tp teringin nak dengar sekarang. Mungkin sekarang suka. Dulu lain, sekarang lain.

p/s- 'Muzik' yg paling sedap didengar selepas Subuh atau pada bila-bila masa shj adalah alunan ayat-ayat Al-Quran. Tiada perdebatan tentang itu. Bacalah, fahamilah, hayatilah, laksanakanlah.


1 comment:

Anonymous said...

time of ur life, kalau x silap... lagu teman orientation batch kita!! erk.. kodak, xerok, cikedis dsbg... semalam baru kami anak beranak diskas pasal bende2 nih....erk.....

-AuRuM-