Thursday, December 16, 2004

Aku dan Lin (baca:Linux)

Alhamdulillah. Aku ingin hebahkan kepada dunia. Betapa gumbiranya hati. Diulangi - Gumbira. Buat sekian kalinya, setelah berhempas pulas, bersengkang mata hingga pukul 3 pagi, melenguhkan otak, akhirnya berjaya juga mengkonfigurasikan 'winmodem' notebook ini utk beroperasi di atas platform linux slackware 9.1, lantas memberi peluang untuk meneroka ruang siber, ruang maya, ruang atas talian dan ntahapahapantah jenis ruang lagi yg mungkin wujud- menggunakan linux. Ahh, sudah lama ku nantikan saat ini. Heheh. Gumbira. Rasa nak ckp 'bahasa' 60-70an.

"Siapakah Aben itu?! doktor? majistret? lawyer?
"Penggodek linux"
"Ciss..! belum ada keturunan aku kawin dengan 'penggodek linux'.

(Ibu Mertuaku , Geek version)

Seperti zaman dulu-dulu, sambungan ke internet menggunakan Linux akan mencapai tahap yg lebih baik drp Windows. Sekarang talian telefon di rumah berada dalam keadaan 'down state' yg kritikal. Capaian internet biasanya hanya 14.4kbps. Dengan Linux, agak baik - 19.8kbps.

Hmm, aku sangat teruja untuk menunjukkan gambar yg aku tangkap bersama senior dan CEO sebuah syarikat Malaysia. Syarikat ini menyediakan produk penyelesaian IT berasaskan 'sumber terbuka'. Kami tangkap sewaktu mengunjungi sebuah hari terbuka linux dan sekutunya. Lebih dramatik, gambar kami itu diletakkan di dalam laman web syarikat berkenaan. Syahdu sungguh. Malangnya apabila aku memerhatikan gambar tersebut. Serta-merta nafsu aku terus hilang untuk menayangkannya kepada kawan-kawan. Rambut panjang, serabai semacam, aku lah itu. Tak jadi. Tak jadi. Tengok la nanti suruh Abg Bario modify sket gambar aku tu dgn photoshop, kasi trim sket rambut kerr.

p/s- Biasalah, newbie! selalunya akan teruja dgn berlebihan apabila berjaya melengkapkan misi dan menyelesaikan masalah yg org lain dah lama berjaya buat pun..heheh

update : Aku bawa notebook ke daerah yg membangunkan pelbagai jenis perasaan ini. Aku cuba sambungkan ke internet. Cuba teka, berapa?. Takpela. Aku bagitau shj - 52kbps. Nyata talian telefon kuprum di rumah bengong.

2 comments:

Anonymous said...

saya seperti nak mengomen... tp, kelu sikit... emmm... dimanakah anda pada saat saya mencoret sesuatu di sini??? sudahkah kembali ke negeri bersejarah ini??

-AuRuM-

Stridz said...

Yup. Saya sudah kembali. Tp hati saya masih di SP :-)