Wednesday, February 22, 2006

Ketenangan pantai.

Pantai. Ada ketenangan di dalamnya. Laut membiru yang luas hingga ke hujung dunia. Deruan ombak yang bermain-main, mengacah, mengejek dan kadangkala menjadi pendengar setia. Lembut angin yang membuai mesra, tanpa kata, tanpa bicara. Ada keanehan. Keanehan kita.

Image hosting by Photobucket

Di sini ada bahagia. Keanehan yang tercipta. Perasaan, kenangan ada di sini. Perkhemahan bersama kawan-kawan, kejadian dan peristiwa selepasnya, semua berkumpul menjadi satu.

Melihat manusia. Air surut, Teserlah lumpur di dasar. Semalamnya air gah dengan pantai. Pagi ini air menyepi diam seribu bahasa. Manusia-manusia berjalan di dalam laut yang kering. Mencari siput sudu. Kata Tarmizi, pemuda berusia 30-an. Dia belanja kacang kuda. Di atas bangku teduhan pokok Rhu, aku dan Tarmizi membuka cerita, orientasi perkenalan dua dunia berbeza.

Image hosting by Photobucket

Matahari semakin bercahaya dan mula mencuit-cuit. Tarmizi dan aku kadang-kadang hanya memberi tumpuan kepada laut dan angin sambil melihat orang yang masih asyik mencari siput walaupun air sudah mula menunjukkan pasangnya. Beting pasir di tengah yang tadi menyadaikan sampan kini telah hilang dan sampannya mula teroleng-oleng.

Lama-kelamaan, ombak mula bersuara bersama bertambah kehadiran manusia. Ombak ini belum baligh, serakan suara masih tenggelam. Jarum jam menunjuk ke pukul sebelas. "Salam perkenalan" kata Tarmizi sebelum menghidupkan motorsikalnya.

-Aben, Pantai Merdeka.
31 Januari 2006.

3 comments:

Anonymous said...

ini kerrr entry pantai merdeka yg dh seminggu sy tunggu tuh... huhuhu... ada ukhuwwah terjalin d pantai merdeka rupanya...

-AuRuM-

Stridz said...

ini lah entry tuh. tak berbaloi awak tunggu cik Aurum. ada kenangan di sana.

humbleandmodest said...

mencari siput sudu...

ahakz~