Wednesday, February 22, 2006

SP West Autobahn...kononnya la :D

Di Germany ada lebuhraya-super, dikenali sebagai 'autobahn'. Had laju yang disyorkan adalah 130km/j. Had laju maksimum - tiada! Malah menjadi satu kesalahan untuk membawa kenderaan pada kelajuan di bawah 60km/j.

Namun, pada tempat-tempat yang berbahaya dan jika ada kerja-kerja pembaikan jalan dan sebagainya, ada had laju yang dikenakan.

The Autobahn is the pinnacle of the German driving experience, perhaps the ultimate in driving altogether. Virtually all of the world's serious drivers have heard of it and longed to take their shot at conquering it. German cars are known for their precise engineering and craftsmanship; the Autobahn completes the driving equation.

Getting Around Germany, The Autobahn

Di SP, ada dua lencongan selain jalan utama. Lencongan Timur dan Barat. Terbaru lencongan barat. Setakat ini, belum ada papan tanda had laju yang terpacak di tepi jalan. Kawan-kawan gelarkan lencongan barat itu sebagai 'West Autobahn'.

Image hosting by Photobucket

Apabila melalui west autobahn itu, kau dapat lihat sungai SP versi anggun dan cantik, bukan versi teh susu dan ada banyak daun teh (baca; sampah). Kau juga dapat lihat Gunung Jerai tesergam indah dan sawah padi terbentang tidak berapa luas namun cukup menyejukkan pandangan. Pagi-pagi dan petang-petang adalah waktu afdhal untuk menikmati pemanduan tenang dan rileks di SP-West Autobahn.

Image hosting by Photobucket

No comments: