Friday, May 27, 2005

Anda tidak akan berjalan sorang-sorang

Penyokong setia sentiasa berada di belakang pasukannya walau apa pun yang berlaku. Itu ayat pembukaan untuk entry kali ini. Kemudian mari kita renung kata-kata ini – Don’t judge a book by its cover. Boleh juga ditransformasikan kepada keadaan yang lain – Jangan mengagak keputusan perlawanan itu berdasarkan prestasi separuh masa pertama.

Saya bersemangat semalam untuk menonton perlawanan akhir piala liga juara-juara UEFA. Saya menanti dengan penuh debaran perlawanan itu sambil menyumpah seranah tarian yang dipersembahkan sebelum perlawanan bermula di Stadium Attartuk Istanbul. Sebaik sepak mula, saya memperkemaskan baringan (lumrah kalau tgk bola kat rumah sambil baring depan tv). Oh ya, saya penyokong tidak rasmi The Reds (Liverpool) – dah lama, sejak sebelum Steve McManaman berpindah lagi. Tp sokong gitu-gitu jerr lah.

Sambil saya membetulkan duduk, tidak semena-mena saya dengar teriakan GOLLLL! Seawal minit pertama – gila apa gol awal-awal. Saya bersiap sedia utk 90 minit berikutnya tetapi baru cecah minit pertama dah gol. Kalau Liverpool yang meledakkan jaringan tidak mengapa, ini AC Milan yang mendahului. Takpe..takpe…saja jerr tuh, diorang nak tengok hebat mana sangat pasukan daripada Itali nih. Saya teruskan menonton dengan cermat. Apa yang saya lihat – gerakan2 daripada The Reds sangatlah hampehnya. AC Milan pulak yang perform. Lebih kurang masuk ke minit ke 40, AC Milan memasukkan lagi bola ke dalam jaring lawan (gol lerr tu). Bila mai saja tang ni, aku dah cemuih. Masuk tidoq lagi baguih dok ada noo. Gerenti kalah lerr nih.

Esok pagi, try masuk site soccer.net. Tak dapat. Try search kat google pun tak dapat. Internet ni dah mmg sangap pun, slow tak habih2. Tanya adik aku, kot-kot dia dengar kat sekolah sapa menang. Dia cakap Liverpool. Aii, biaq betoi. Tengok Bulletin Utama, mmg betul pun The Reds bangkit daripada ketinggalan 3-0, menyamakan kedudukan dan menang dengan penentuan penalti. Rupa-rupanya lepas aku bangun nak pegi tidoq semalam tu, Liverpool kena sebijik lagi sebelum depa sedaq yang depa dok lawan tu AC Milan bukan Kampung Tok Kelian FC mahupun Cacamarba FC. Cayalah The Reds!

Sekian saja aku melaporkan dari bilik aku utk blog Aben.

p/s – Tahniah kepada pasukan Liverpool FC dan juga penyokong setia The Reds. Kepada AC Milan dan penyokong, jangan putus asa. Tahun depan cuba lagi yeh.

No comments: