Monday, November 21, 2005

K-Drama

Drama Korea ada kelainan pada aku. Walaupun biasanya cerita cinta, tetapi hampir kesemuanya menceritakan watak utama yang tekun belajar dan berjaya. Phoenix adalah drama terbaru yang bakal menyedut bandwidth streamyx daripada budak-budak rumah aku ni.Habislah. Habislah. Phoenix lah pulak.

Hero dalam drama Phoenix adalah seorang yg miskin, anak yatim piatu dan juga seorang abang yg kematian adik. Semua ahli keluarganya mati dalam kemalangan. Dia seorang saja yang terselamat.Si watak utama ini adalah pelajar electrical engineering (siap tunjuk buku DSP tuh) yang pintar, a prodigy. Bekerja sebagai atendan pam minyak sambil belajar.

Aku bukan nak promote drama ni. Tapi moral yang terselindung dalam setiap drama Korea. Rajin berusaha tangga kejayaan. Pepatah ni dah lama orang di Tanah Melayu pakai.

Cuma drama-drama keluaran negara yg terkenal dgn kain sutera dan tae kwon do itu, jalan cerita panjang sangat. Kalau boleh hero potong kuku pun depa nak tunjuk jugak. Tp bagi aku, di sebalik setiap shot itu ada msg yg pengarah nk sampaikan. Nampak remeh, tp membantu dalam pembangunan watak dan keseluruhan jalan cerita. Sangat membantu. Itulah kekuatan k-drama pada aku. Selain itu, OSTnya. Tidak susah untuk menyukai OST k-drama walaupun baru pertama kali mendengar. Sekali dengar, pasti nak lagi.

Muka hero mcm muka Pak Mat, bekas 'musuh ketat' aku kat sekolah dulu. Baru nak feel romantika hero dan heroin sekali keluar Pak Mat pulakk. Arghh - spoiled!

p/s Ini cerita betul. Walaupun agak basi dan aku lambat letak kt blog, tp ini cerita betul. Song Yoo-geun, 8, wants to build flying cars, defying Newton's law of gravity, and the physics genius which has made him Korea's youngest university student may very well drive him to that dream.

3 comments:

ShiMa said...

aa.ah la iwan..my favourite- All About Eve...tambah lagi hero tu hensem pulak tu..lagi la syok tengok..hehehe

Anonymous said...

saya ske... J-DRAMA :D

-AuRuM-

Stridz said...

kak shim: tambah lagi sorang k-dorama fan!

aurum: tak abih2 dgn abg takuya korang eh :D