Monday, October 25, 2010

Kahwin

Sedang berjalan kaki menuju kedai makan yang terletak tidak berapa jauh dari rumah.

"Skrg ni bukan setakat kerja, bos pun bagi aku stress." Zaidi.

"Sebab tu, kita kena solat 5 kali sehari. Antara perkara yang menghilangkan stress. Dengan bacaannya, sujudnya..." Mus. Aktivis Palestin sepenuh masa.

"Satu lagi, kahwin. InsyaAllah stress pun akan hilang." Mus.

"Oo...kawin, stress bley hilang eh?" Aku.

"Ha'aa" Mus.

Mana dia dapat benda tu, aku pun tak tau. Malas nak tanya. Mungkin betul. Apa yang dianjurkan agama, ada hikmah yang cukup besar. Kahwin, selain menyempurnakan fitrah, juga merupakan sunnah dan perintah. Di dalam perkahwinan ada sakinah, mawaddah, amanah dan anugerah.

"Sejak dua menjak ni...aku selalu sakit kepala" Mus.

"Kau kena kawin tu. InsyaAllah hilang sakit kepala kau" Aku.

"Terkena balik aku" Mus.

"Sekali-sekala, kau lah pulak kena. Asyik orang lain je" Zaidi.

5 comments:

Mya Sakura said...

*comel*

tropical_jingga said...

iwan.. selamat pengantin baru ^_^

Afida Anuar said...

Aben...macam nak kasi hint je;)

apa pun mabruk!!

(aaa bendul akak nak kena langkah lagi!..hehe)

akikoba said...

tahniah! ;)

nurul said...

Barakkallah hulakuma wabaraka alaikum wajamma'a bainakuma fil khair..

dh lama dah aku haba x dgq.. p kawen la!!!